Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk


Lot kontra tanie linie

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
- Nie boimy się konkurencji ze strony tanich linii. Niska cena biletów nie jest najważniejsza - tak przedstawiciele PLL LOT komentują zapowiedź Ryanaira o uruchomieniu krajowych połączeń lotniczych w Polsce. To jednak tylko dobra mina do złej gry. Polski przewoźnik wciąż ponosi duże straty i nie uda mu się przetrwać bez dodatkowej pomocy z budżetu państwa.

 - Polskie Linie Lotnicze LOT nie wystąpią we wrześniu do Ministerstwa Skarbu o wypłatę drugiej transzy pomocy publicznej. Jest to możliwe dzięki obiecującym rezultatom konsekwentnie wdrażanego w spółce planu restrukturyzacji - ogłosił 4 września prezes Sebastian Mikosz. Z dumą dodał: W pierwszym półroczu wynik z działalności podstawowej był lepszy o 29 mln złotych od założonego planu. Kolejne miesiące też wpisują się w ten pozytywny trend.

Po trzech tygodniach prezes oświadczył, że jednak po 9 października, czyli po posiedzeniu rady nadzorczej, poprosi o pomoc. Nie chciał ujawnić o jaką kwotę. Plan restrukturyzacji spółki analizuje właśnie Komisja Europejska. Zapisano w nim, że LOT może potrzebować dodatkowej pomocy publicznej w wysokości do 381 mln zł. Co na to Ministerstwo Skarbu?

- MSP zatwierdziło plan restrukturyzacji warunkowo - spółka jest zobowiązana m.in. do kontynuowania prac w celu optymalizacji kwoty pomocy i warunków jej udzielenia. Ministerstwo Skarbu odniesie się do wystąpienia PLL LOT o przekazanie pomocy po jego złożeniu i przeprowadzeniu stosownych analiz - powiedziała Money.pl rzecznik resortu Agnieszka Jabłońska-Twaróg.

Przypomnijmy, że już w zeszłym roku zarząd przewoźnika, którego ówczesnym prezesem był Marcin Piróg, wystąpił do ministra skarbu o przyznanie pomocy finansowej. Wtedy, w pierwszej transzy poprosił o 400 mln zł. Pod koniec grudnia 2012 roku resort przelał spółce 400 mln zł pożyczki. Pieniądze poszły na spłatę przeterminowanych zobowiązań - 318 mln zł i pokrycie strat.

Niestety, wszystko wskazuje na to, że i w tym roku, spółka na przewozie pasażerów straci około 150 mln złotych.

http://static1.money.pl/i/h/183/art284087.gif

* Prognoza ekspertów

Źródło: Money.pl na podstawie danych PLL LOT

- Samo to, że po wakacjach czyli w najlepszym czasie dla linii lotniczych, prezes zapowiada, że druga transza pomocy będzie potrzebna, jest bardzo wymowne. To znaczy, że sytuacja jest bardzo zła - mówi portalowi Money.pl Marek Serafin, redaktor naczelny serwisu Polski Rynek Transportu Lotniczego. - Spółkę czekają tylko gorsze czasy. Wyprzedali wszystko, co się dało i wciąż ponoszą straty. By myśleć o rozwoju nie wystarczy wyjść nad kreskę, ale trzeba mieć solidne nadwyżki by planować rozwój.

Inny ekspert rynku lotniczego - Eryk Kłopotowski - wątpi czy LOT skończy restrukturyzację do momentu, kiedy rządzący dojdą do wniosku, że dalsze pompowanie publicznych pieniędzy nie ma sensu. - To zdecydowanie bardziej decyzja polityczna niż ekonomiczna, bo z gospodarczego punktu widzenia, dopłacanie już teraz nie ma sensu - przekonuje w Money.pl. Podkreśla, że nawet jak Komisja Europejska przestanie naciskać na likwidacje połączeń i cięcie kosztów, to i tak w obecnej sytuacji na rynku LOT nie będzie w stanie zwrócić pomocy, jaką otrzymał od podatników.

LOT w niewielkim stopniu korzysta na wzroście polskiego rynku lotniczego. Rynek wzrósł z 8,8 mln w 2004 r. do ponad 20 mln pasażerów w 2012 r. Natomiast liczba pasażerów LOT z 3,5 mln w 2004 r. do 5 mln w ostatnim roku. LOT rozwijał się słabiej niż konkurujące z nim linie lotnicze choćby tylko w Europie, obecnie jest na 28. miejscu na kontynencie pod względem liczby pasażerów.

Udział LOT w samym tylko rynku polskim spadł o blisko połowę z 55 proc. w 2000 r. do 28 proc. w 2012 r. Na świecie LOT nie kwalifikuje się nawet do trzeciej 50.

Zdaniem Marka Serafina, spółka zacznie jeszcze bardziej tracić wobec tanich linii, a szczególnie wobec Ryanaira, który zapowiedział uruchomienie pierwszych połączeń na terenie Polski. Ryanair zapowiedział w ubiegłym tygodniu, że będzie obsługiwał loty z Modlina do Gdańska i Wrocławia samolotem Boeing 737-800 oferując większą liczbę miejsc, lepsze ceny, lepszą punktualność i lepszą obsługę klienta niż LOT. Rejsy rusza w marcu przyszłego roku, a rezerwacji będzie można dokonywać już od 1 listopada.

Porównanie kosztów podróży

Trasa

Najniższa cena biletu Ryanair (poza romocją)

Najniższa cena biletu PLL LOT (poza promocją)

Koszt biletu w PKP Intercity w I klasie

Koszt przejazdu samochodem

Warszawa-Gdańsk

99 zł + 10 zł za bilet na autobus Modlin- Warszawy

167 zł

98 zł

ok. 190 zł

Warszawa-Wrocław

99 zł + 10 zł za bilet na autobus Modlin- Warszawy

178 zł

98 zł

ok. 210 zł

Źródło: Money.pl na podstawie danych Ryanair, PLL LOT, PKP Intercity, e-petrol


Tymczasem LOT robi dobra minę do złej gry. - Nie obawiamy się tej konkurencji. Nasze bilety wbrew temu, co twierdzi Ryanair, też kosztują 99 złotych. Można je kupić w szalone środy - zapewnia Barbara Pijanowska-Kuras, rzeczniczka prasowya PLL LOT. - Rezerwacje na liniach krajowych, a szczególnie z Warszawy do Gdańska i Wrocławia przekraczają 95 proc. ogólnej liczby biletów. Cena nie jest najważniejszym kryterium przy wyborze przewoźnika. Nasi klienci wiedzą, że łatwiej i szybciej dostać się do centrum Warszawy z Okęcia, a nie z Modlina, gdzie zamierza latać Ryanair. Poza tym my gwarantujemy w ramach biletu przewóz bagażu, a w tanich liniach trzeba dopłacać.

Jak zapewnia firma, konsekwentnie realizuje program naprawczy i zakończy proces uzdrawiania finansów spółki do 2015 roku.

Co na to Ryanair? - Nie mamy wątpliwości, że lokalizacja Warszawa Modlin - tylko 38km od centrum Warszawy - przy nisko kosztowej bazie, tanim parkingu i łatwym połączeniu autobusowym, pozwoli ułatwić wybór tego lotniska pasażerom - mówi Michael O'Leary, szef Ryanair. Butnie zapowiada zwiększenie liczby przewiezionych pasażerów w 2014 roku w Polsce do 6 mln. Póki co, w pierwszym kwartale tego roku pobił LOT pod względem liczby pasażerów.

Liczba pasażerów przewieziona przez największe linie działające w Polsce w I kwartale 2013 roku

Ryanair

1 220 212

LOT Polish Airlines + EuroLOT

1 215 204

Wizz Air

846 740

Lufthansa

311 109

EasyJet

100 321

Air France

74 950

Norwegian Air Shuttle

70 606

SAS

70 231

KLM Royal Dutch Airlines

47 761

Swiss International Air Lines

43 521

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego



Andrzej Zwoliński, Money.pl



o © 2007 - 2020 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Sobota 4 kwietnia 2020
Imieniny
Benedykta, Izodory, Wacławy

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl